SZKOŁA PODSTAWOWA W DĄBCZU
STATUT PUBLICZNEJ SZEŚCIOLETNIEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ w DĄBCZU
§ 1
1. Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa w Dąbczu, zwana dalej „szkołą”.
2. Szkole nadaje imię Miasto i Gmina Rydzyna na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
3. Imię szkoły powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej lub dydaktycznej szkoły.
4. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
5. Siedzibą szkoły jest wieś Dąbcze.
6. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto i Gmina Rydzyna.
7. Czas trwania cyklu kształcenia wynosi 6 lat i obejmuje klasy I – VI.
8. Do obwodu szkoły należą następujące wsie: Dąbcze, Nowawieś, Tworzanice, Tworzanki, Maruszewo i Przybin.
Cele i zadania szkoły
§ 2
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy i profilaktyczny szkoły, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o którym mowa w odrębnych przepisach a w szczególności zapewnia uczniom:
- poznawania wymaganych pojęć i zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym, co najmniej kontynuowanie nauki na następnym etapie kształcenia;
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata i siebie;
- rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
- stworzenie w szkole środowiska wychowawczego sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi ( w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
- sprawuje szczególną opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia;
- udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
2. Szkoła opracowuje szkolny program wychowawczy stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
3. Szkoła opracowuje szkolny program profilaktyczny stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego statutu.
4. Programy wychowawczy i profilaktyczny, o których mowa w ust. 2 i 3 uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
5. Szkoła w porozumieniu i za zgodą organu prowadzącego może organizować zajęcia dodatkowe dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych.
6. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
- integrację wiedzy nauczanej poprzez:
- kształcenie zintegrowane w klasach I-III,
- bloki przedmiotowe,
- ścieżki edukacyjne: prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, patriotyczno – obywatelską oraz wychowanie do życia w rodzinie;
- oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:
- pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości,
- personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności,
- wpajanie zasad kultury życia codziennego;
- prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć dydaktyczno– wyrównawczych, zajęć korekcyjnych, kompensacyjno– wyrównawczych, logopedycznych, reedukacyjnych;
- prowadzenie lekcji religii w szkole;
- naukę języka obcego w klasach młodszych;
- pracę pedagoga i psychologa szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lesznie, współpracę z Sądem Rodzinnym, Policją, MOPS.
7. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
- dyżury nauczycieli w budynkach i na placu szkolnym wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim;
- zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych;
- przydzielenie jednego opiekuna ( osoby pełnoletniej): na 30 uczniów, – jeżeli grupa nie wyjeżdża poza miejscowość i nie korzysta z przejazdów, na 15 uczniów – w czasie wycieczki, na 10 uczniów – w czasie turystyki kwalifikowanej;
- omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych;
- przeznaczenie oddzielnych budynków do nauki dla uczniów klas I – III i IV – VI;
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I - VI;
- szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy;
- systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne oraz przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową;
- zapewnienie uczniom warunków do spożycia jednego ciepłego napoju w ciągu dnia, przez cały rok;
- utrzymywanie urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości;
- uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno – wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu;
- różnorodność zajęć w każdym dniu;
- nie łączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tych samych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć, których program tego wymaga.
8. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc szkoła udziela wsparcia poprzez:
- pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez pedagoga i psychologa szkolnego, realizację zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, kompensacyjno – korekcyjnych i innych specjalistycznych oraz instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo;
- terapię pedagogiczną, grupową dla klas I – III i indywidualną dla klas starszych dzieci z ryzyka dysleksji i dyslektycznych ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania;
- zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej dzieciom z klas I – VI;
- zapewnienie dożywiania w formie obiadów finansowanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej;
- zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej w ramach akcji charytatywnych.
9. Celem dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów szkoła zapewnia pomoc udzielaną przez poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Lesznie w formie:
- na wniosek rodziców kierowanie na badania uczniów z deficytami rozwojowymi;
- wydawanie zaleceń o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego, nauczaniu indywidualnym, rewalidacji indywidualnej, o nauczaniu trybem szkoły specjalnej;
- spotkań terapeutycznych.
Organy szkoły
§ 3
1. Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły;
- Społeczny Zastępca Dyrektora Szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Uczniowski.
2. Do kompetencji dyrektora szkoły w szczególności należy:
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psycho – fizycznego poprzez aktywne działanie pro zdrowotne;
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
- sprawowanie kontroli spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły;
- decydowanie o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zaciągnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą;
- odpowiadanie za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu w VI klasie.
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych;
- możliwość skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej;
Ponadto dyrektor szkoły:
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- występowanie z wnioskami po zaciągnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim;
- wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały, dyrektor niezwłocznie powiadamia Gminę, która uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja gminy jest ostateczna.
3. Społeczny Zastępca Dyrektora Szkoły:
- Obowiązki Społecznego Zastępcy Dyrektora Szkoły powierza Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną;
- Społeczny Zastępca Dyrektora Szkoły organizuje bieżącą pracę szkoły:
- ustala zastępstwa;
- nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie szkoły w czasie nieobecności dyrektora;
- organizuje bieżącą pracę nauczycieli w zakresie ustalonym z Dyrektorem Szkoły.
4. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania.
5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- przygotowanie projektu statutu szkoły bądź uchwalenie jego zmian;
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców;
- zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promowania uczniów;
- ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen; ( załącznik nr 3)
- wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
- uchwalanie warunkowej promocji ucznia;
- zatwierdzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły; ( załącznik nr 4)
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
- plan finansowy szkoły;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
7. Organizację oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Pedagogicznej stanowiący załącznik nr3 do niniejszego statutu.
8. W szkole może działać Rada Rodziców:
- zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły;
- Rada Rodziców uchwala regulamin działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły ( załącznik nr5)
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw szkoły, a w szczególności:
- pobudzania i organizowania form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły;
- współpracy ze środowiskiem szkoły, lokalnymi zakładami pracy;
- gromadzenia funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalenia zasad użytkowania tych funduszy;
- zapewnienia rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa d
· znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w klasie;
· uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności w nauce;
· znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
· uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
· wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
9. W szkole działa Samorząd Uczniowski, zwany dalej „samorządem”.
10. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
11. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym, stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu.
12. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
13. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.
14. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie o realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
15. Sposób rozwiązywania sporów pomiędzy organami wymienionymi w ust. 3 – 6 realizuje się poprzez:
- zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w statucie szkoły;
- umożliwienie rozwiązania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły;
- zapewnienie bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
Organizacja szkoły
§ 4
Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 5
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonym do użytku szkolnego.
2. Liczba uczniów w oddziale powinna w zasadzie wynosić od 25 do 35 uczniów. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.
3. W szkole może być utworzony oddział przedszkolny, w którym będzie realizowany program wychowania przedszkolnego.
§ 6
1. Organizacja stałych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Tygodniowy rozkład zajęć klas I – III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel.
3. Oddział obowiązkowo należy dzielić na grupy na zajęciach języka niemieckiego i informatyki, jeżeli liczba uczniów w oddziale przekracza 24, oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 3 można dokonać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
5. Zajęcia z wychowania fizycznego w kl. IV – VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 7
1. Podstawowa formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut zachowując ogólny tygodniowy rozkład zajęć.
4. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust. 3.
5. Organizacja zajęć dodatkowych:
- zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych poza systemem klasowo – lekcyjnym;
- zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych;
- liczbę uczestników zajęć nadobowiązkowych ustalają odpowiednie zarządzenia
MENiS.
§ 8
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względów na dojazd do szkoły oraz czas pracy rodziców, szkoła prowadzi świetlicę.
2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo – opiekuńczą działalności szkoły, którą szkoła organizuje, jeżeli posiada możliwości kadrowe i środki finansowe.
3. Zajęcia świetlicowe odbywają się w przygotowanej odpowiednio izbie lekcyjnej, która jest wyposażona w odpowiednie meble i sprzęt audiowizualny, ponadt
- zajęcia świetlicowe mogą odbywać się z zachowaniem ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, w innych pomieszczeniach szkoły, na placu szkolnym i poza terenem szkoły.
4. Jednostka zajęć w grupie wychowawczej wynosi 60 minut.
5. Do świetlicy przyjmuje się uczniów za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów)
6. Czas przebywania uczniów w świetlicy i zwalniania ich do domu ustalają rodzice (opiekunowie prawni) z wychowawcą grupy.
7. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
8. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia, co najmniej jednego ciepłego napoju.
9. Odpłatność za korzystanie z ciepłego napoju ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
§ 9
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby zamieszkałe w obwodzie szkolnym oraz poza nim.
3. Korzystanie z biblioteki odbywa się z zachowaniem następujących zasad:
- książki wypożycza się na podstawie dokumentu tożsamości:
- uczniowie – ważna legitymacja szkolna;
- pracownicy szkoły – ważna legitymacja służbowa lub dowód osobisty;
- inne dorosłe osoby – dowód osobisty;
- okres wypożyczenia nie może przekroczyć 30 dni ( istnieje możliwość przedłużenia okresu wypożyczenia za zgodą bibliotekarza).
- przekroczenie okresu, o którym mowa w pkt. 2, może spowodować utratę prawa do korzystania z biblioteki;
- osoba, która uszkodziła książkę, pokrywa koszty jej naprawy lub zakupu;
- osoba, która zniszczyła lub w inny sposób utraciła książkę pokrywa koszt jej zakupu.
4. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
- gromadzenie i opracowanie zbiorów;
- korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę;
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego ( w grupach lub oddziałach).
5. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
6. Organizacja biblioteki:
- biblioteka mieści się w jednoizbowym lokalu, gdzie część stanowi czytelnię i pracownię grupową;
- biblioteka wyposażona jest w odpowiednie meble, podstawowy sprzęt biblioteczny, audiowizualny i przeciwpożarowy;
- plan wydatków finansowych z budżetu, związanych z zakupem zbiorów i ich konserwacją oraz zakupem innego wyposażenia biblioteki, nauczyciel biblioteki przedkłada za pośrednictwem dyrektora szkoły Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia;
- zbiory biblioteki obejmują dwie grupy materiałów:
- dokumenty piśmiennicze ( np. książki, słowniki, atlasy itp.)
- dokumenty niepiśmiennicze ( np. płyty, CD, przeźrocza, kasety itp.)
- rozmieszczenie zbiorów jest następujące:
- księgozbiór podstawowy znajduje się w wypożyczalni w układzie działów – alfabetycznym,
- zbiory audiowizualne znajdują się w wypożyczalni w układzie rzeczowym.
- wszystkie materiały biblioteczne są opatrzone sygnaturą;
- normy zatrudnienia nauczycieli bibliotekarzy określają odrębne przepisy.
7. Zadania nauczyciela bibliotekarza:
- praca pedagogiczna:
- udostępnianie zbiorów;
- udzielanie informacji bibliotekarskich, katalogowych, bibliograficznych itp.
- poradnictwo w wyborach czytelniczych;
- przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników;
- prowadzenie różnorodnych form wizualnej informacji i propagandy;
- informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów;
- i inne.
- prace organizacyjne obejmują:
- gromadzenie zbiorów;
- ewidencję zbiorów;
- opracowanie biblioteczne zbiorów;
- selekcję zbiorów;
- konserwację zbiorów;
- organizację warsztatu informacyjnego;
- organizację udostępniania zbiorów;
- planowanie, sprawozdawczość, odpowiedzialność materialną;
- współpraca z rodzicami:
- poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie;
- informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów;
- popularyzacja i udostępnianie literatury pedagogicznej;
- udział rodziców w imprezach czytelniczych.
- godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
§ 10
W szkole nie ma potrzeby i dlatego nie przewiduje się organizacji internatu.
§ 11
1. Szczegółowa organizację nauczania wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólna liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 12
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 13
W arkuszu organizacyjnym szkoły muszą być uwzględnione środki na realizację zadań szkoły w zakresie:
1. Nauki religii i etyki:
a. w ramach planu zajęć szkolnych organizowana jest nauka religii lub etyki dla uczniów, których rodzice ( prawni opiekunowie) wyrażają takie życzenie;
b. życzenie, o którym mowa w p.1 pkt. a jest wyrażone w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione;
c. lekcje religii / etyki w danej klasie organizuje się dla grupy nie mniejszej niż 7 uczniów, natomiast dla mniejszej liczby uczniów lekcje te organizuje się w grupach międzyklasowych lub międzyoddziałowych;
2. Udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
a. na wniosek ucznia, nauczyciela, pedagoga, psychologa, rodziców ( prawnych opiekunów) lub innej osoby jest udzielana pomoc psychologiczna i pedagogiczna;
b. pomoc, o której mowa w p.2 pkt. a w zależności od potrzeb jest organizowana w formie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i klas wyrównawczych.
3. Zajęcia, o których mowa w pkt. 2 są realizowane z zachowaniem następujących zasad:
a. zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizuje się dla grupy liczącej od 4 do 8 uczestników w tygodniowym wymiarze godzin ustalonym w ramowym planie nauczania;
b. zajęcia w klasach wyrównawczych organizuje się dla grupy liczącej od 10 do 15 uczniów, w wymiarze nie większym niż 3 godz. tygodniowo.
4. W szczególnych przypadkach liczba uczestników zajęć, o których mowa w pkt. 3 pkt. a może być większa.
5. W uzasadnionych przypadkach za zgoda Organu Prowadzącego liczba uczniów w klasie może być niższa od ustalonej w pkt. 3 pkt. b.
6. Kwalifikacji uczniów na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dokonuje nauczyciel danego przedmiotu, natomiast do klas wyrównawczych, wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
7. Uczniom niepełnosprawnym zapewnia się możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności drogą indywidualnego nauczania i wychowania.
8. O rodzaju i stopniu niepełnosprawności jak również o formach kształcenia lub opieki oraz warunkach niezbędnych do realizacji potrzeb edukacyjnych uczniów, o których mowa w pkt. 7 orzeka poradnia psychologiczno – pedagogiczna, lub inna poradnia specjalistyczna.
9. W celu umożliwienia uczniom rozwijania szczególnych uzdolnień i zainteresowań dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej oraz właściwej terenowo poradni psychologiczno – pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
10. Zezwolenie, o którym mowa w pkt. 9, udziela się na czas określony – nie krótszy niż jeden rok i może być udzielone po upływie, co najmniej jednego roku, a w uzasadnionych przypadkach – jednego okresu nauki ucznia w szkole.
11. Z wnioskiem o zezwolenie, o którym mowa w pkt. 10, mogą wystąpić:
a. uczeń za zgodą rodziców;
b. rodzice ( prawni opiekunowie) ucznia
c. wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący zainteresowanego ucznia – za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów).
12. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauczania może być klasyfikowany i promowany w ciągu całego roku szkolnego, a także może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program z zakresu dwóch klas.
13. Klasyfikowanie i promowanie ucznia, któremu ustalono indywidualny program nauki odbywa się zgodnie z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia, natomiast uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego, organizowanego zgodnie z w/ w przepisami.
14. Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych realizujący indywidualny program lub tok nauki, nie może spełnić wszystkich warunków klasyfikowania i promowania z innych przedmiotów, nauczyciel przedmiotu sprawiającego uczniowi szczególne trudności, na wniosek wychowawcy, innego nauczyciela, instytucji lub stowarzyszenia opiekującego się młodzieżą uzdolniona – może obniżyć wymagania programowe z przedmiotu do poziomu minimum programowego.
15. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może być zwolniony z obowiązku uczęszczania na lekcje tego przedmiotu ( przedmiotów) do właściwej klasy i może uczęszczać na zajęcia do klasy ( klas) programowo wyższej w tej samej szkole – także w szkole wyższego stopnia za jej zgodą – albo realizować program samodzielnie.
16. Uczniowi, któremu zezwolono na indywidualny program lub tok nauki, dyrektor szkoły w porozumieniu z Rada Pedagogiczną wyznacza nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków, a w szczególności tygodniowa liczbę godzin konsultacji – nie niższą niż godzina tygodniowo i nie przekraczająca 5 godzin miesięcznie.
17. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki wygasa w przypadku:
a. uzyskania przez ucznia oceny dostatecznej lub niższej z egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w pkt. 13;
b. złożenia przez ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) oświadczenia o rezygnacji z indywidualnego programu lub toku nauki.
18. Indywidualna opieka nad uczniami jest realizowana:
a. w stosunku do uczniów niepełnosprawnych w sposób zgodny z zaleceniami określonymi przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną lub inna poradnię specjalistyczną;
b. w miarę posiadanych środków budżetowych w formie stypendium socjalnego, korzystania z bezpłatnych ciepłych napojów i zasiłków losowych.
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 14
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i innych pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 15
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do zakresu zadań nauczycieli w szczególności należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
- prawidłowe realizowanie przebiegu procesu dydaktycznego;
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
- wspieranie rozwoju psychicznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań;
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
§ 16
1. Nauczyciele przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2. Praca zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania;
- wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz narzędzi pomiaru dydaktycznego;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
§ 17
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.
4. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku, gdy:
- wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji;
- rodzice uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłoszą taki wniosek, po wcześniejszym omówieniu go na zebraniu rodziców ( przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących ¾ ilości uczniów).
5. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
6. Warunkiem przedłożenia sprawy Radzie Pedagogicznej, po spełnieniu wymogu ust. 4 jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.
7. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i w społeczeństwie;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
8. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski;
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy.
- współdziała z innymi nauczycielami uczącymi w jego klasie ( oddziale) uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci;
- współdziała z rodzicami, tzn. okazuje im pomoc w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymuje od nich pomoc w swoich działaniach;
- włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły.
- Współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów: organizacje i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają odrębne przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
9. Do obowiązków wychowawcy należy:
- troska o właściwy stosunek uczniów do nauki i o jak najlepsze wyniki nauczania, w szczególności:
- czuwanie nad organizacją i przebiegiem pracy uczniów w klasie oraz utrzymywanie systematycznego kontaktu z nauczycielami powierzonej mu klasy dla ustalenia im pomocy w nauce;
- interesowanie się postępami uczniów w nauce, zwracanie szczególnej uwagi na tych, którzy mają różne trudności, analizowanie wspólnie z zespołem uczniowskim, Samorządem Uczniowskim, nauczycielami przyczyn niepowodzeń uczniów w pracy szkolnej i podejmowanie środków zaradczych;
- pobudzanie dobrze i średnio uczących się do dalszego podnoszenia wyników w nauce;
- dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, badanie przyczyn opuszczania przez nich zajęć szkolnych, udzielanie wskazówek i podejmowanie inicjatywy w sprawie organizowania pomocy dla tych, którzy opuścili zajęcia szkolne i mają trudności w uzupełnieniu materiału nauczania;
- współdziałanie z bibliotekarzem szkolnym, nauczycielami i rodzicami w organizowaniu czytelnictwa uczniów, pobudzanie uczniów do aktywnego udziału w pracach pozaszkolnych i pozalekcyjnych i interesowaniu się ich udziałem w różnych formach tych prac.
- troska o wychowanie uczniów:
- kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania;
- rozwijanie społecznej aktywności uczniów na terenie klasy, szkoły i szerszego środowiska między innymi przez przyzwyczajanie uczniów do wspólnego gospodarowania na terenie klasy, wyrobienie w nich poczucia współodpowiedzialności za ład, czystość i estetykę klasy oraz ogólnych pomieszczeń i terenu szkoły;
- rozwijanie samorządnych form społecznego życia klasy;
- interesowanie się udziałem uczniów w pracach organizacji uczniowskich, młodzieżowych, utrzymywanie kontaktu z opiekunami tych organizacji;
- budzenie zainteresowania uczniów życiem, potrzebami środowiska, inspirowanie ich do udziału w pracach na rzecz środowiska;
- wywieranie wpływu na kształtowanie warunków życia uczniów w szkole i poza szkołą;
- współdziałanie w kierunku wyrabiania u uczniów nawyków rzetelnej nauki i pracy w pracowniach;
- ułatwienie uczniom właściwego organizowania i wykorzystania wolnego czasu;
- wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w szkole i poza nią;
- badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów, podejmowanie środków zaradczych wspólnie z zespołem uczniowskim, rodzicami i nauczycielami.
- opieka nad zdrowiem uczniów, w szczególności:
- wdrażanie uczniów do dbania o higienę osobistą i o stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w życiu szkolnym i pozaszkolnym;
- interesowanie się stanem zdrowia uczniów i porozumiewaniem się z lekarzem i pielęgniarką szkolną oraz rodzicami w sprawach ich zdrowia;
- organizowanie opieki i pomocy materialnej dla uczniów, w szczególności:
- udzielanie pomocy, rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych;
- organizowanie niezbędnej opieki i pomocy materialnej dla uczniów wspólnie z Dyrektorem Szkoły, Rada Rodziców i Samorządem Uczniowskim jak również przy pomocy powołanych do tego instytucji i organizacji;
- otoczenie specjalną opieką uczniów, którzy dojeżdżają do szkoły z dużej odległości;
- współdziałanie z rodzicami ( prawnymi opiekunami) uczniów w sprawach opieki wychowawczej nad uczniami, w szczególności:
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami ( prawnymi opiekunami) w sprawach postępów w nauce i zachowania się uczniów w formie indywidualnych rozmów z rodzicami;
- odwiedzanie uczniów w domu i zapoznanie się z ich warunkami domowymi;
- omawianie problemów wychowawczych na zebraniach z rodzicami, które w danym roku szkolnym odbywają się nie rzadziej niż cztery razy.
10. Nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o Prawach Dziecka.
11. Do zadań nauczyciela – wychowawcy świetlicy należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
- sprawowanie opieki przed i po zajęciach szkolnych;
- pomoc w odrabianiu lekcji;
- prowadzenie zajęć specjalistycznych;
- pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych uczniów;
- dbałość o sprzęt świetlicy i szkoły;
- doskonalenie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych i podnoszenie wiedzy merytorycznej.
12. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Formy tego współdziałania realizuje się poprzez prawo rodziców d
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i w szkole;
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
- uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
- pisemnej informacji o istniejących zagrożeniach pod koniec I semestru lub roku szkolnego zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
13. Wychowawca powinien zorganizować w ciągu roku 4 spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
§ 18
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne ( nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem szkoły lub – za jego zgodą – z poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 19
1. W szkole utworzone są stanowiska:
- sekretarza szkoły;
- głównej księgowej;
- woźnego;
- sprzątaczki.
2. Indywidualne zakresy obowiązków znajdują się w teczkach akt osobowych.
Uczniowie szkoły
§ 20
1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły gimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
2. Na wniosek rodziców naukę w Szkole Podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
3. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
4. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się:
- z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły;
- na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, jeżeli w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.
5. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie:
- świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
- pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku przyjmowania ucznia, który wypełnia obowiązek szkolny poza szkołą;
- świadectw ( zaświadczeń) wydanych przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
§ 21
1. Uczeń ma prawo d
- właściwego zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności osobistej;
- korzystanie z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających na terenie szkoły;
- nauki religii w szkole na podstawie pisemnej deklaracji rodziców lub prawnych opiekunów, dni wolnych od zajęć dydaktycznych bez pracy domowej ( nie dotyczy przedmiotów odbywających się tylko w poniedziałek i piątek);
- uczestnictwa w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na podstawie pisemnej deklaracji rodziców lub prawnych opiekunów.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły;
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój;
- dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
3. Za rzetelną naukę i wzorowa postawę, za wybitne osiągnięcia, za dzielność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę wychowawcy wobec klasy;
- pochwałę Dyrektora Szkoły wobec uczniów i nauczycieli;
- list pochwalny do rodziców;
- dyplom uznania;
- nagrodę rzeczową;
- nominację do Nagrody Burmistrza;
- świadectwo z biało – czerwonym paskiem.
4. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym.
5. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły poprzez:
- upomnienie wychowawcy klasy;
- upomnienie lub naganę dyrektora szkoły;
- zakaz uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych;
- zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz;
- przeniesienie do równorzędnej klasy;
- przeniesienie do innej szkoły na wniosek Wielkopolskiego Kuratora Oświaty;
- nie wolno stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia.
6. Dyrektor Szkoły może wystąpić do Wielkopolskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesienie ucznia do innej szkoły wnioskuje się, gdy:
- notorycznie łamie przepisy statutu, otrzymał kary przewidziane w statucie, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanego efektu;
- zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów;
- dopuszcza się czynów łamiących prawo, np. kradzieże, wymuszenia, zastraszenia, pobicia.
7. Od nałożonej przez wychowawcę kary, uczeń, jego rodzice lub przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogą, w formie pisemnej, odwołać się do dyrektora szkoły w terminie 2 dni od dnia uzyskania kary.
8. Dyrektor szkoły w porozumieniu z pedagogiem szkoły i przewodniczącym samorządu uczniowskiego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami Rady Pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:
- oddalić odwołanie podając pisemne uzasadnienie;
- odwołać karę;
- zawiesić warunkowo wykonanie kary.
9. Od decyzji podjętej przez Dyrektora Szkoły odwołanie nie przysługuje;
10. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ( prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze.
§ 22
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 23
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną 28 kwietnia 2004 r.
Autor informacji: Łukasz Taterka
Informację wprowadził: 4
Opublikowany dnia: 2004-04-28
Wprowadzony do BIP dnia: 2004-04-30